WWRD
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
Dane adresowe:
- Przedszkole Integracyjne nr 38
- Plac Bankowy 3/5
- 00-142 Warszawa
- tel./fax 22 620-29-31
- email: p38@edu,um.warszawa.pl
- http://przedszkole-integracyjne.pl
koordynator prac w zespole wczesnego wspomagania: mgr Monika Kwapisiewicz
Podstawa prawna:
- art. 127 pkt 5-10 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r. Poz. 59),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U. z 2017 r. Poz. 1635). - Uchwała Nr LXXXIV/2890/2006 Rady m.st. Warszawy z dn. 26.10.2006 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci w m.st. Warszawie.
Definicja wczesnego wspomagania:
Przez wczesne wspomaganie rozwoju rozumiemy wszystkie działania podjęte w celu zapewnienia optymalnych warunków dla prawidłowego rozwoju małego dziecka z uwzględnieniem jego indywidualnych potrzeb i możliwości.
Kryteria, jakie należy spełnić, aby otrzymać usługę wczesnego wspomagania dziecka:
Dziecko musi posiadać opinię o potrzebie wczesnego wspomagania, którą bezpłatnie wydają publiczne poradnie psychologiczno–pedagogiczne.
Rodzice dziecka powinni się zgłosić do rejonowej poradni psychologiczno–pedagogicznej.
Komu możemy udzielić pomocy:
Wczesnym wspomaganiem rozwoju objęte są przede wszystkim dzieci, które wymagają szczególnego wsparcia w poszczególnych sferach rozwojowych od urodzenia do rozpoczęcia nauki szkolnej.
Są to dzieci, które:
• przebywają w domach rodzinnych,
• są pod opieką placówek ogólnodostępnych,
• są pod opieką placówek specjalistycznych, ale mimo to potrzebują dodatkowego wsparcia.
Cele realizacji wczesnego wspomagania:
• wczesne rozpoznanie niepełnosprawności dziecka i zaprojektowanie pomocy adekwatnej do jego potrzeb, stymulowanie jego rozwoju;
• zapobieganie pogłębianiu się nieprawidłowości dziecka;
• pomoc dziecku i rodzinie w budowaniu trwałych i prawidłowych więzi z najbliższym środowiskiem;
• pomoc rodzicom i opiekunom w procesie adaptacji do nowych warunków życia wynikających z niepełnosprawności w rodzinie, wzrost kompetencji rodzicielskich i kształtowanie właściwych postaw i zachowań rodziców; • rozwijanie społecznej świadomości umiejętności podejmowania działań na rzecz poprawy zdrowia dzieci.
Zadania realizowane przez zespół specjalistów w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka:
• ustalenie, na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, kierunków i harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka;
• opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania, z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu, koordynowania działań specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem oraz oceniania postępów dziecka;
• analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian w indywidualnym programie wczesnego wspomagania, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny, oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania.
Specjaliści realizujący wczesne wspomaganie:
Skład zespołu specjalistów wczesnego wspomagania rozwoju dziecka:
• psycholog,
• logopeda,
• terapeuta SI
• pedagog terapeuta
Organizacja pracy w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka:
Wszystkie prowadzone przez nas zajęcia są bezpłatne.
Odbywają się indywidualnie lub w małych zespołach , w gabinetach i pomieszczeniach przedszkola.
Do dyspozycji zespołu jest:
• gabinet dydaktyczny,
• sala integracji sensorycznej,
• gabinet logopedy.
Częstotliwość spotykań z rodziną zależy od:
• możliwości rodziców,
• potrzeb dziecka,
• naszych możliwości czasowych.
Możemy zaoferować cały pakiet zajęć, czyli około 2 godzin tygodniowo. Wymiar zajęć wczesnego wspomagania rozwoju wynosi od 4 do 8 godzin w miesiącu, co jest uzależnione od możliwości psychofizycznych i potrzeb rozwojowych dziecka. Jeśli jest to dla dziecka zbyt długo, modyfikujemy długość spotkań i ich częstotliwość. Zajęcia mogą odbywać się w obecności rodziców. Składają się z dwóch części: bezpośredniej pracy z dzieckiem oraz instruktażu i rozmowy z rodzicami.
Wykorzystywane metody pracy:
W terapii realizujemy elementy różnych programów oraz sięgamy do zróżnicowanych metod i form pracy.
Najczęściej wykorzystywane to:
• Programy rozwijające percepcję wzrokową, słuchową i sprawność manualną
• Terapia behawioralna
• Elementy metody ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne,
• Elementy Kinezjologii Edukacyjnej Paula Dennisona,
• Metoda Integracji Sensorycznej,
• Elementy Metody M.Frostig i D.Horne,
• Wielokierunkowa stymulacja rozwoju mowy
Prowadzona dokumentacja:
Zespół dokumentuje wszystkie czynności wykonywane wokół dziecka.Dokumentacja terapeutyczna znajduje się w teczkach indywidualnych dziecka. Składa się z następujących dokumentów:
1. Dziennik indywidualnych zajęć i organizacji wczesnego wspomagania zawierający:
- cele, zadania i harmonogram wczesnego wspomagania
- Indywidualny program zajęć
- lista obecności na zajęciach
- realizacje zajęć w danym miesiącu, w tym zalecenia dla rodziców
- ocena postępów dziecka , zalecenia do dalszej pracy
- kontakty z osobami współdziałającymi
2. kserokopii opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju,
3. karty pracy dziecka
4. zgoda rodzica/opiekuna prawnego na organizacje zajęć wczesnego wspomagania
Inna dokumentacja prowadzona przez Zespół to :
1. harmonogram pracy Zespołu Wczesnego Wspomagania na bieżący rok szkolny,
2. sprawozdania ilościowe i jakościowe podsumowujące całoroczną pracę z dziećmi i rodzicami,
3. protokoły i notatki ze spotkań Zespołu dotyczące spraw dzieci i spraw bieżących.
Źródła informacji dla rodziców na temat wczesnego wspomagania rozwoju dziecka:
1. Na terenie całego m. st. Warszawy:
• Biuro Edukacji m.st Warszawy
• Ośrodek Rozwoju Edukacji: www.ore.edu.pl
2. Na terenie dzielnicy Śródmieście:
• Wydział Oświaty i Funduszy Europejskich dla dzielnicy Śródmieście.