WWRD
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
Dane adresowe:
Przedszkole Integracyjne nr 38
Plac Bankowy 3/5
00-142 Warszawa
tel./fax 22 620-29-31
email: p38@eduwarszawa.pl
http://przedszkole-integracyjne.pl
Koordynator prac w zespole ds. wczesnego wspomagania: mgr Aleksandra Pieńczuk.
Podstawa prawna:
- art. 127 pkt 5-10 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r. Poz. 59),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U. z 2017 r. Poz. 1635),
- Uchwała Nr LXXXIV/2890/2006 Rady m.st. Warszawy z dnia 26.10.2006 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci w m.st. Warszawie.
Definicja wczesnego wspomagania:
Przez wczesne wspomaganie rozwoju rozumiemy wszystkie działania podjęte w celu zapewnienia optymalnych warunków dla prawidłowego rozwoju małego dziecka z uwzględnieniem jego indywidualnych potrzeb i możliwości.
Kryteria, jakie należy spełnić, aby otrzymać usługę wczesnego wspomagania dziecka:
Dziecko musi posiadać opinię o potrzebie wczesnego wspomagania, którą bezpłatnie wydają publiczne poradnie psychologiczno–pedagogiczne.
Rodzice dziecka powinni się zgłosić do rejonowej poradni psychologiczno–pedagogicznej.
Komu możemy udzielić pomocy:
Wczesnym wspomaganiem rozwoju objęte są przede wszystkim dzieci, które wymagają szczególnego wsparcia w poszczególnych sferach rozwojowych od urodzenia do rozpoczęcia nauki szkolnej.
Są to dzieci, które:
- przebywają w domach rodzinnych,
- są pod opieką placówek ogólnodostępnych,
- są pod opieką placówek specjalistycznych, ale mimo to potrzebują dodatkowego wsparcia.
Cele realizacji wczesnego wspomagania:
- wczesne rozpoznanie niepełnosprawności dziecka i zaprojektowanie pomocy adekwatnej do jego potrzeb, stymulowanie jego rozwoju,
- zapobieganie pogłębianiu się nieprawidłowości dziecka,
- pomoc dziecku i rodzinie w budowaniu trwałych i prawidłowych więzi z najbliższym środowiskiem,
- pomoc rodzicom i opiekunom w procesie adaptacji do nowych warunków życia wynikających z niepełnosprawności w rodzinie, wzrost kompetencji rodzicielskich i kształtowanie właściwych postaw i zachowań rodziców,
- rozwijanie społecznej świadomości umiejętności podejmowania działań na rzecz poprawy zdrowia dzieci.
Zadania realizowane przez zespół specjalistów w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka:
- ustalenie, na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, kierunków i harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka,
- opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania, z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu, koordynowania działań specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem oraz oceniania postępów dziecka,
- analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian w indywidualnym programie wczesnego wspomagania, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny, oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania.
Specjaliści realizujący wczesne wspomaganie:
Skład zespołu specjalistów wczesnego wspomagania rozwoju dziecka:
- psycholog,
- logopeda,
- terapeuta SI,
- pedagog terapeuta.
Organizacja pracy w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka:
Wszystkie prowadzone przez nas zajęcia są bezpłatne.
Odbywają się indywidualnie lub w małych zespołach, w gabinetach i pomieszczeniach przedszkola.
Do dyspozycji zespołu jest:
- gabinet dydaktyczny,
- sala integracji sensorycznej,
- gabinet logopedy.
Częstotliwość spotykań z rodziną zależy od:
- możliwości rodziców,
- potrzeb dziecka,
- naszych możliwości czasowych.
Możemy zaoferować cały pakiet zajęć, czyli około 2 godzin tygodniowo. Wymiar zajęć wczesnego wspomagania rozwoju wynosi od 4 do 8 godzin w miesiącu, co jest uzależnione od możliwości psychofizycznych i potrzeb rozwojowych dziecka. Jeśli jest to dla dziecka zbyt długo, modyfikujemy długość spotkań i ich częstotliwość. Zajęcia mogą odbywać się w obecności rodziców. Składają się z dwóch części: bezpośredniej pracy z dzieckiem oraz instruktażu i rozmowy z rodzicami.
Wykorzystywane metody pracy:
W terapii realizujemy elementy różnych programów oraz sięgamy do zróżnicowanych metod i form pracy.
Najczęściej wykorzystywane są:
- programy rozwijające percepcję wzrokową, słuchową i sprawność manualną,
- terapia behawioralna,
- elementy Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne,
- elementy Kinezjologii Edukacyjnej Paula Dennisona,
- Metoda Integracji Sensorycznej,
- elementy Metody M.Frostig i D.Horne,
- wielokierunkowa stymulacja rozwoju mowy.
Prowadzona dokumentacja:
Zespół dokumentuje wszystkie czynności wykonywane wokół dziecka. Dokumentacja terapeutyczna znajduje się w teczkach indywidualnych dziecka. Składa się z następujących dokumentów:
1. Dziennik indywidualnych zajęć i organizacji wczesnego wspomagania zawierający:
- cele, zadania i harmonogram wczesnego wspomagania,
- indywidualny program zajęć,
- listę obecności na zajęciach,
- realizacje zajęć w danym miesiącu, w tym zalecenia dla rodziców,
- ocenę postępów dziecka, zalecenia do dalszej pracy,
- kontakty z osobami współdziałającymi.
2. Kserokopie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju.
3. Karty pracy dziecka.
4. Zgoda rodzica/opiekuna prawnego na organizację zajęć wczesnego wspomagania.
Inna dokumentacja prowadzona przez Zespół to :
1. Harmonogram pracy Zespołu Wczesnego Wspomagania na bieżący rok szkolny.
2. Sprawozdania ilościowe i jakościowe podsumowujące całoroczną pracę z dziećmi i rodzicami.
3. Protokoły i notatki ze spotkań Zespołu dotyczące spraw dzieci i spraw bieżących.
Źródła informacji dla rodziców na temat wczesnego wspomagania rozwoju dziecka:
Na terenie całego m. st. Warszawy:
- Biuro Edukacji m.st Warszawy
- Ośrodek Rozwoju Edukacji: www.ore.edu.pl
Na terenie dzielnicy Śródmieście:
- Wydział Oświaty i Funduszy Europejskich dla dzielnicy Śródmieście.